Tudnivalók a NAV adatszolgáltatásról

Jogszabály változás: 2021. január 4-ét követően a NAV részére kötelező az azonnali online adatszolgáltatás MINDEN kiállított számla esetén! (belföldi-külföldi adóalanyok-magánszemélyek)

Automatikus adatszolgáltatás: A számla adatszolgáltatás a NAV felé automatikusan történik! Kézi beavatkozásra nincs lehetőség!

NAV türelmi időszak: 2021. március 31-ig a NAV türelmi időszakot – szankció mentességet nyújt az adatszolgáltatás kapcsán | azaz a 2021.01.04. előtti szabályozás mellett továbbra is beküldhetőek a számlák csak a belföldi adóalanyokra vonatkozóan!

https://nav.gov.hu/nav/ado/afa/Online_Szamla__Marciu20201216.html

NAV adatkapcsolat beállítása

Olvassa el részletes tájékoztatónkat az adatkapcsolat beállításáról:  (lépésről-lépésre segítünk a kapcsolat beállításában)

 


 

2021.01.04. után azonosítani kell a vevő típusát
FIGYELEM! Ha a vevő belföldi adóalany, úgy kötelező a vevő adószámát megadni!
FIGYELEM! Minden kiállított számla esetén azonosítani kell a vevő típusát – jogi formáját:

  • Magyar adóalany
  • EU adóalany
  • Magánszemély (belföldi – külföldi)
  • Egyéb adóalany (3. országbeli, nem EU adóalany)

Vevő típus megadása / meghatározása:

Törzsadatok / Ügyfelek / Ügyfél adatlapon található a jogi forma mező kitöltése kötelező! Az itt megadott érték alapján továbbítjuk a vevő számláját a NAV felé!

Jogi forma megadása nélkül csak a következő esetekben lesz menthető a számla:
  • Adószám és az EU adószám mező üres – a vevő magánszemélynek lesz megjelölve automatikusan – így a számla adatszolgáltatás anonim marad, azaz a vevő adatai a NAV részére nem kerül továbbításra
    (FIGYELEM: a program igyekszik jelezni, ha a vevő feltételezhetően adóalany, de ha a jelzés ellenére, nem kerül beállításra a jogi forma értéke, úgy a program magánszemélyként fogja értelmezni a vevőt! – természetesen a jelzés nem teljes körű, így fokozottan ellenőrizzék a jogi formát a számla mentése előtt!)
  • Adószám mező számjegyeinek száma 8 vagy 11 és az adószám számszaki ellenőrzése sikeres (adószám mezőben nem szerepel betű, csak szám vagy kötőjel), továbbá az EU adószám mező nincs kitöltve, akkor a vevőt magyar adóalanynak tekintjük, így a számla a vevő adataival együtt kerül továbbításra a NAV felé
Jogi forma megadása kötelező lesz a következő esetekben:
  • Ha az EU adószám mezőben szerepel adat
  • Ha az adószám mező nem üres és vagy betű karakter szerepel benne, vagy a számjegyek száma nem 8, vagy nem 11, valamint az adószám számszaki ellenőrzése hibát ad eredményként (pl.: 3. országbeli adószám)
Jogi forma megjelenítése a számla ablakban

FONTOS! A számla ablakban bal oldalt alul kijelezzük a vevő jogi formáját. Ugyanitt elérhető egy új gomb “Vevő szerkesztése” megnevezéssel, így egyszerűen módosíthatóak a vevő adatai, a jogi forma értéke is! (képen bal oldalt alul látható!)
Ha a vevő jogi formája nem határozható meg, a fentebb leírt módszer alapján, úgy a vevő jogi formáját kézzel kötelező lesz megadni a számla mentése előtt!

Vevő szerkesztése_számla ablak

Jogi forma megjelenítése a megrendelés kosárban – csoportos számlázás

FONTOS! A megrendelés kosárban megjelenítjük a vevők jogi formáját egy konkrét megrendelés kiválasztása esetén, valamint itt is elérhető már a vevő szerkesztése gomb, így itt is könnyedén javíthatjuk a vevők adatait, adószámát, jogi formáját még a csoportos számlázás előtt!
Ha egy vevő jogi formája nem határozható meg, a fentebb leírt módszer alapján, úgy a csoportos számlázás nem lesz lehetséges, amíg a vevő adatait nem javítjuk!

Új áfa kulcs lista

A NAV adatszolgáltatás miatt bizonyos áfa kulcsokat megszüntettünk és új áfa kulcsok is bekerültek a programba, melyet a lenti linkre kattintva tud elolvasni:
 
Új áfa kulcs lista
 

NAV státusz megjelenítése a számla listán – Új státuszok

Új státusz ikonok jelennek meg a számla listában a számlaszám előtt, így látható a kiállított számlák NAV-os állapota.
Ikonok és leírásuk:
NAV felé nem küldendő
(csak “kézi számla iktatásra” bizonylat tömbben iktatott számla esetén lehetséges, vagy ha a cégforma “nem magyarországi adóalany”)
NAV felé küldendő
NAV felé elküldött
NAV adatszolgáltatás rendben
NAV adatszolgáltatás rendben, de figyelmeztetéssel
Hibás NAV adatszolgáltatás

NAV SZÁMLÁK menüpont

Azon számlák listája, amelyek átkerültek a NAV rendszerébe. A számlák státusza a következő lehet:

  • Nem küldendő (a vevőt nem tekintjük belföldi adóalanynak)
  • Küldendő (a vevő belföldi adóalany)
  • Folyamatban (a számla adatainak beküldése és lekérése már elkezdődött)
  • Teljesített, de figyelmeztetéssel (a számlát befogadta a NAV, de valamilyen figyelmeztetést adott rá az ellenőrzése kapcsán – ilyen lenne például ha nem megfelelő a vevő adószáma)
  • Hibás adatszolgáltatás (a számla adatszolgáltatásánál olyan szintű hiba lépett fel, hogy az adatszolgáltatás érvénytelen – mindenképp ellenőrizendő!)

Új ügyfél létrehozása adószám alapján – Ügyfél ablak

Ügyfél ablak adószám mezőjében bekerült egy új ikon, melynek segítségével lekérhető közvetlenül a NAV-tól az adószámhoz tartozó cégadatok, így új vevő esetén a számlázási adatok automatikusan kitöltődnek!

Ügyfelek adószám ellenőrzése – Új lista

Törzsadatok / Ügyfelek / Műveletek / Ügyfelek ellenőrzése menüpont alól elérhető egy új ügyfél ellenőrző lista, mely segítséget tud nyújtani a helytelen adószámok esetén! Az ellenőrző lista jelzi, ha az adószám számszakilag nem megfelelő, azaz esetleg elgépelés történt, vagy azt is, ha a vevő vélhetően adóalany, de hiányzik az adószáma. Reméljük, hogy az ellenőrző lista nagy segítséget tud adni a hibamentes adatszolgáltatás érdekében!

Adószám ellenőrzése a számla kiállításánál – Számla ablak

Számla ablakon megjelenítjük új mezőként az adószámot is és ellenőrizzük a helyességét (CRC kód ellenőrzés), továbbá ha a vevő neve alapján vélhetően adóalanynak érzékeli a rendszer, úgy az adószám megadására is figyelmeztetünk! (Természetesen a program nem tudja kitalálni, hogy egy vevő adóalany-e, viszont az alap ellenőrzéseket igyekeztünk beépíteni, azaz például ha a vevő neve végén szerepel a “Kft” kifejezés, úgy egy ikonnal figyelmeztetünk az adószám megadására)

Csoportos számlázás előtti adószám ellenőrzés – Megrendelés kosár

Megrendelés kosárban szintén jelezzük a csoportos számlázás előtt, hogy a vevő vélhetően adóalany-e, illetve az adószám számszaki ellenőrzését is elvégezzük, így még a számla mentése előtt lehet javítani a nem megfelelő adószámokat! A fejlesztés külön a webáruházzal rendelkező cégek számára készült a csoportos számlázás ellenőrzése érdekében!

Nem magyarországi adóalany / Kézi számla iktatásra – Kivételek

Ha a Törzsadatok / Cégadatok ablakon a cégforma Nem magyarországi adóalany, úgy a NAV kapcsolat nem állítható be, így a kiállított számlák továbbra is menthetőek NAV kapcsolat nélkül. A beállítás demó üzemmódra és külföldi szervezetek részére szolgál. A beállítást csak az Okos-Ügyvitel ügyfélszolgálata végezheti el!

Kézi számla iktatásra bizonylat tömb kivételt képez a többi számlatömbtől, mivel az csak egy belső bizonylat, így NAV kapcsolat beállítása mellett SEM kerül átadásra az így iktatott számla, mivelhogy az nem egy valós számla, nem egy nyomtatható adóügyi bizonylat, hanem egy kézi számla iktatása, vagy másik számlázó programban kiállított számla iktatását jelenti!
 


Kattintson ide a 2021 január 1.-je előtti szabály leírásához
NAV adatkapcsolat beállítása

Olvassa el részletes tájékoztatónkat az adatkapcsolat beállításáról:  (lépésről-lépésre segítünk a kapcsolat beállításában)

 

Kiegészítő fejlesztések a NAV adatszolgáltatás kapcsán

A programba beépítésre kerültek bizonyos ellenőrzések a számla kiállítási folyamatban, hogy a számla adatszolgáltatás hibaüzenet nélkül fusson le!

2020.07.01. után a vevő adószám megadása kötelező
FIGYELEM! Ha a vevő belföldi adóalany, úgy kötelező a vevő adószámát megadni! Az adószám nélkül kiállított számlák nem kerülnek át a NAV rendszerébe!

Továbbá: Ha a vevő NEM belföldi adóalany, azaz nem egy vállalkozás, cég, egyéni vállalkozó, hanem magánszemély, vagy külföldi adóalany, úgy a részükre kiállított számla nem kerül továbbításra a NAV felé! Ezen számlák továbbítása TILOS! (jelenleg – 2020.12.31.-ig)

NAV SZÁMLÁK menüpont

A NAV számlák menüpont alatt 2020.07.01.-től minden olyan számla megjelenik, ahol a vevő belföldi adóalany, az áfa értékétől függetlenül! A listában láthatjuk a számlák NAV adatkapcsolati státuszát és kiegészítő adatait. A számlák státusza a következő lehet:

  • Nem küldendő (a vevőt nem tekintjük belföldi adóalanynak)
  • Küldendő (a vevő belföldi adóalany)
  • Folyamatban (a számla adatainak beküldése és lekérése már elkezdődött)
  • Teljesített, de figyelmeztetéssel (a számlát befogadta a NAV, de valamilyen figyelmeztetést adott rá az ellenőrzése kapcsán – ilyen lenne például ha nem megfelelő a vevő adószáma)
  • Hibás adatszolgáltatás (a számla adatszolgáltatásánál olyan szintű hiba lépett fel, hogy az adatszolgáltatás érvénytelen – mindenképp ellenőrizendő!)

 

Új ügyfél létrehozása adószám alapján – Ügyfél ablak

Ügyfél ablak adószám mezőjében bekerült egy új ikon, melynek segítségével lekérhető közvetlenül a NAV-tól az adószámhoz tartozó cégadatok, így új vevő esetén a számlázási adatok automatikusan kitöltődnek!

Ügyfelek adószám ellenőrzése – Új lista

Törzsadatok / Ügyfelek / Műveletek / Ügyfelek ellenőrzése menüpont alól elérhető egy új ügyfél ellenőrző lista, mely segítséget tud nyújtani a helytelen adószámok esetén! Az ellenőrző lista jelzi, ha az adószám számszakilag nem megfelelő, azaz esetleg elgépelés történt, vagy azt is, ha a vevő vélhetően adóalany, de hiányzik az adószáma. Reméljük, hogy az ellenőrző lista nagy segítséget tud adni a hibamentes adatszolgáltatás érdekében!

NAV státusz megjelenítése a számla listán – Új státuszok

Új státusz ikonok jelennek meg a számla listában a számlaszám előtt, így látható a kiállított számlák NAV-os állapota.
Ikonok és leírásuk:
NAV felé nem küldendő
NAV felé küldendő
NAV felé elküldött
NAV adatszolgáltatás rendben
NAV adatszolgáltatás rendben, de figyelmeztetéssel
Hibás NAV adatszolgáltatás

Adószám ellenőrzése a számla kiállításánál – Számla ablak

Számla ablakon megjelenítjük új mezőként az adószámot is és ellenőrizzük a helyességét (CRC kód ellenőrzés), továbbá ha a vevő neve alapján vélhetően adóalanynak érzékeli a rendszer, úgy az adószám megadására is figyelmeztetünk! (Természetesen a program nem tudja kitalálni, hogy egy vevő adóalany-e, viszont az alap ellenőrzéseket igyekeztünk beépíteni, azaz például ha a vevő neve végén szerepel a “Kft” kifejezés, úgy egy ikonnal figyelmeztetünk az adószám megadására)

Csoportos számlázás előtti adószám ellenőrzés – Megrendelés kosár

Megrendelés kosárban szintén jelezzük a csoportos számlázás előtt, hogy a vevő vélhetően adóalany-e, illetve az adószám számszaki ellenőrzését is elvégezzük, így még a számla mentése előtt lehet javítani a nem megfelelő adószámokat! A fejlesztés külön a webáruházzal rendelkező cégek számára készült a csoportos számlázás ellenőrzése érdekében!

Nem magyarországi adóalany / Kézi számla iktatásra – Kivételek

Ha a Törzsadatok / Cégadatok ablakon a cégforma Nem magyarországi adóalany, úgy a NAV kapcsolat nem állítható be, így a kiállított számlák továbbra is menthetőek NAV kapcsolat nélkül. A beállítás demó üzemmódra és külföldi szervezetek részére szolgál. A beállítást csak az Okos-Ügyvitel ügyfélszolgálata végezheti el!

Kézi számla iktatásra bizonylat tömb kivételt képez a többi számlatömbtől, mivel az csak egy belső bizonylat, így NAV kapcsolat beállítása mellett SEM kerül átadásra az így iktatott számla, mivelhogy az nem egy valós számla, nem egy nyomtatható adóügyi bizonylat, hanem egy kézi számla iktatása, vagy másik számlázó programban kiállított számla iktatását jelenti!
 


Kattintson ide a 2020 július 1.-je előtti szabály leírásához

NAV adatkapcsolat beállítása

Olvassa el részletes tájékoztatónkat az adatkapcsolat beállításáról:  (lépésről-lépésre segítünk a kapcsolat beállításában)

 

Kiegészítő fejlesztések a NAV adatszolgáltatás kapcsán

A programba beépítésre kerültek bizonyos ellenőrzések a számla kiállítási folyamatban, hogy a számla adatszolgáltatás hibaüzenet nélkül fusson le. Az ellenőrzéseket jelenleg főként a 100 000 Ft-t elérő áfa összegű számlák esetében építettük be!
 

Új menüpont: ‘NAV számlák’

A NAV számlák menüpont alatt csak a 100 000 Ft áfa értéket elérő számlák jelennek meg. Ebben a listában látni fogjuk a számlák státuszát a NAV adatszolgáltatás kapcsán. A számlák státusza a következő lehet:

  • Nem küldendő (a vevőt nem tekintjük belföldi adóalanynak)
  • Küldendő (a vevő belföldi adóalany)
  • Folyamatban (a számla adatainak beküldése és lekérése már elkezdődött)
  • Teljesített, de figyelmeztetéssel (a számlát befogadta a NAV, de valamilyen figyelmeztetést adott rá az ellenőrzése kapcsán – ilyen lenne például ha nem megfelelő a vevő adószáma)
  • Hibás adatszolgáltatás (a számla adatszolgáltatásánál olyan szintű hiba lépett fel, hogy az adatszolgáltatás érvénytelen – mindenképp ellenőrizendő!)
Belföldi adóalanyiság megállapítása

Az ügyfél ablakra bekerült egy új választó mező (Jogi forma), melyben kiválasztható, hogy az ügyfél:

  • Magánszemély – nem küldendő
  • Magyar adóalany – küldendő
  • EU adóalany – nem küldendő
  • Egyéb adóalany – nem küldendő

Ha egy ügyfélnél az adószám, vagy EU adószám megadásra kerül, úgy a Jogi forma mező kiválasztása kötelező mostantól. Oka, hogy ez alapján tudjuk egyértelműen megállapítani, hogy az adatszolgáltatás tekintetében a vevő érintett-e, vagy sem! Ha a vevő belföldi adóalany, azaz rendelkezik magyarországi adószámmal úgy minden esetben a jogi forma “Magyar adóalany” legyen, így a NAV számla adatszolgáltatás teljesülni fog! Eltérő esetekben a számla adatszolgáltatására nem kerül sor!

FIGYELEM! Amennyiben a jogi forma mezőbe NEM “magyar adóalany” kerül beállításra, úgy a vevő számlája nem kerül adatszolgáltatásra a NAV felé! – Törvényi előírás miatt!


Beépült az ügyfél ablakra az adószám számszaki ellenőrzése, mely abban az esetben figyeli az adószám helyességét, ha az ügyfél ‘Magyar adóalany’. Oka, hogy elkerüljük, hogy hibás adószámmal történjen adatszolgáltatás a NAV felé, mivel ebben az esetben a NAV automatikusan figyelmeztetést adna a számlára!

FIGYELEM! Belföldi adóalanynak fogunk tekinteni minden olyan vevőt, ahol ugyan a Jogi forma mező nincs megadva, de az adószám mező ki van töltve, ha az adószám számszaki ellenőrzése azt mutatja, hogy az adószám helyes! (így nem kell minden egyes cég adatlapját módosítani, ha az adószámok helyesen szerepeltek a vevőknél)

Külföldi vevő, de magyar adóalany beállítása

Ha magyar adószámmal rendelkező külföldi vevő is van az ügyfeleink között, akkor érdemes beállítani a külföldi vevő esetén az ügyfél ablakban az ország mezőt. Oka: Számla adatszolgáltatás esetén kötelező elküldeni a vevő országának ISO kódját is!

Ellenőrzés a számla mentése előtt 100 000 Ft-ot elérő áfa összeg esetén

A program figyelmeztetni fog, ha nincs adószám és a Jogi forma mezőbe nincs beállítva, hogy a vevő magánszemély, vagy EU adóalany, vagy egyéb adóalany. Ilyenkor a számlát menthetjük a Folytatás gombbal, ha a vevő NEM belföldi adóalany.
Ha a vevő belföldi adóalany akkor a figyelmeztetés után kattinthatunk az Adatok módosítása gombra, így automatikusan megjelenik az vevő adatlapja és megadhatjuk a vevő adószámát!

A program abban az esetben is figyelmeztetni fog ha a Jogi forma nincs megadva, de az adószám mezőben szerepel érték és az adószám számszaki ellenőrzése hibára fut. Ilyenkor módosítani kell a vevő adatlapját, hiszen vagy elírtuk a vevő adószámát és belföldi adóalany a vevő, vagy nem belföldi adóalany a vevő, így meg kell adnunk a Jogi formát annak megfelelően.

Okos-Ügyvitelben regisztrált, de nem magyarországi adóalany beállítása – NAV adatszolgáltatás kikapcsolása

Ha a számlázó rendszert használó szervezet nem magyarországi adóalany, úgy ezt módosítani kell a Törzsadatok / Cégadatok ablakban a Cégforma mezőben! A beállítást követően a program nem engedi a NAV adatkapcsolat beállítását és természetesen így nem jöhet létre kapcsolat a NAV Online Számla rendszerével.

Törzsadatok / Cégadatok / Cégforma mezőben válasszuk ki: “Nem magyarországi adóalany”